Deel 1: Peking Express tot en met Ulaan Baatar

Hallo allemaal..

Hier zijn we dan.. De drie wereldreizigers vanuit een internet cafe in Mongolie (Ulaan Baatar)..

Laughing

Alles goed met jullie??
Met ons gaat in ieder geval alles top!!
De reis is tot nu toe GEWELDIG!!
Even een zo kort mogelijk verhaaltje, zodat jullie heerlijk kunnen mee genieten..

Vertrek en Moskou

Na een 'emotioneel' (haha nee hoor) afscheid op luchthaven Dusseldorf, konden we eindelijk gaan beginnen aan onze reis.. Lang naar dit moment uitgekeken!!

Eerst even een flesje water scoren, daarna 1,5 uur ouwehoeren op een trappetje bij de gate (tijd genoeg dus

Wink
)en dan alsnog bijna het vliegtuig missen! Reden hiervoor was dat de rij ontzettend lang was maar niet voor onze gate maar de gate daarnaast.. Haha!

Uiteindelijk 2 min. voor vertrek van het vliegtuig naar binnen stormen om nog net mee te komen (mevrouwtje zeer geirriteerd --> logisch)..

Vliegreis was goed te doen, na 3,5 uur vliegen stonden we dan eindelijk op Russische bodem (local time: 16.00 uur)..

Eerst 6000 Russische Roebel (low budget) gepind en daarna met de taxi (heerlijke krakkemikkig autotje) naar onze homestay..
Daar hebben we kennis gemaakt met Gustaf (host) waarna we lekker de stad hebben verkend.
Het eerste avontuur begon al bij de metro (voor Lotte dan).. Wat een diepte.. Ai ai ai!!
We hebben het rode plein, Kremlin en de oude arbat bekeken (by night).. We hebben die avond heerlijk goedkoop gegeten, door alleen bijgerechten te bestellen --> een theekopje rijst en wat gebakken groente..

De dag daarna zijn we vroeg opgestaan voor een overheerlijk Russisch ontbijt.. Helaas werden we hier weer erg moe van en om die reden hebben we besloten 'eventjes' ons bedje weer in te duiken.. Uiteindelijk werden we om 12 uur wakker, waarna we direct richting de stad zijn gegaan voor een stukje sightseeing..
Aantal highlights van die dag: Bustour met lokale bus (50 eurocent), Rode plein, Kremlin, Basiliuskathedraal (ook van de binnenkant bekeken), Swiss Hotel binnen sneaken en daar van een erg mooi uitzicht genieten (city view), boodschappen doen in lokale supermarkt (Russian Vodka) en daarna hoopte we op wederom een goedkope maaltijd, teleurstelling was toen de rekening kwam en de verse Jus D'orange 7,50 euro bleek te zijn, wilde taxirit naar het station waar de Peking Express vertrok..

Algemene conclusie Moskou: Chaotisch verkeer, norse maar behulpzame mensen (stalen gezicht, geen uitstraling), punctuele en taakgerichte houding (volgens oude cultuur), zeer schone stad zonder prullenbakken, veel kleur en mooie vormen (gebouwen), ENGE ROLTRAPPEN, zeer goed metrostelsel, metrostations ala musea en nauwelijks engels sprekende mensen.
Spasiba --> Bedankt!

Peking Express
Dinsdagavond 21.35 start van de Peking Express.. Nog 7850 km te gaan!
Wat een geweldige ervaring!! Bij deze een aantal highlights en kort hoe we het ervaren hebben.
- 4 persoonscoupe met z'n drietjes (coupe --> klein, gezellig en knus)
- Stops bij kleine Russische stationnetjes (Matrouschka's --> Locals op stationnetjes die eten en lekkere lokale gerechten verkopen)
- Velen mooie vergezichten
- Onderlinge gezelligheid en saamhorigheid met alle andere reizigers
- Internationaal gezelschap (Chili, Zweden, Nederland, China, Denemarken, Duitsland, Rusland, Mongolie)
- Leuke en chagrijnige chinese trein conducteurs
- Ontbijt, lunch en diner erg duur in de trein dus om die reden hebben we zo ongeveer 6 dagen op noodles, soep en droog brood geleefd.
- Tank kokend water (kolen)
- Vieze ramen (Tip: schoon te maken met combi van wodka, water en shampoo)
- Temperatuur was nooit goed (of te warm of te koud)
- Verschillende klasse binnen de trein
- Vieze WC (hebben we ook gebruikt als douche --> 2 liter warm water in een cola fles)
- Strenge controles bij de grens (Niet iedereen heeft dit meegekregen. Niels en Lotte gingen 'eventjes' een luchtje scheppen maar bleven uiteindelijk iets langer weg dan dat Frank had verwacht. Niels en Lotte hebben namelijk dansjes gemaakt in de lokale disco.. Alle deuren waren al dicht, alle paspoorten terug gegeven en alle coupes waren ondersteboven gehaald door de Russchise grenswacht. Hierdoor raakten Frank en onze medereizigers enigszins ongerust, waardoor ze opgelucht waren ons weer te zien (heel welkomstcommitee)..

Kortom, het is een geweldige ervaring om met de Peking Express richting China te reizen. Je leert ontzettend veel interessante mensen kennen, ziet een mooi landschap en bouwt het rustig op.. Het is verstandig om dit in het begin van je reis te doen en terug te vliegen (retour isnaar onze mening een beetje te veel van het goede)..

Mongolie
Vroege aankomst in Ulaan Baatar (zondag 06.30 uur)..
Snel even wat geld pinnen (Tugrik) voor de komende dagen en op naar ons eerste fatsoenlijke ontbijt sinds de start van onze reis (na 7 dagen). Genieten dat we deden met z'n 6e (Jasmijn, Alexa, Frank, Niels, Lotte en Tiara hostess).
Transfer naar het Ger Kamp in Terelj van 1 uur waarna we onze Ger Tent konden betreden.
WAUWWWWWWWWWWWWWWWWWWWWW!!
Wat een rust en unieke omgeving. We wisten niet wat we konden verwachten maar dit kun je zelfs in je stoutste dromen niet bedenken.. Aantal highlights:
- 4 persoons Ger Tent met z'n drietjes
- Zelf de tent warm houden d.m.v. een kachel (hout en kolen)
- Steppe
- Mega vriendelijke mensen MET UITSTRALING!
- Overal en nergens wilde paarden, koeien, geiten, schapen en yaks.
- 2 uur durende trip door de steppe te paard met typische Mongoolse gids (incl. Jasmijn)
- Schieten met een traditionele Mongoolse handboog (TE MOEILIJK voor sommige)
- Wandeltocht van 4 uur door de steppe naar o.a. de Turtle Rock en een offerpunt (18 km)
- Koude nachten waardoor we de 1e nacht om 03.00 uur wakker werden. Om die reden hebben we besloten met z'n allen rondom de kachel te gaan liggen, die we weer hadden aangestoken --> zeer knus en gezellig.. UNIEK moment.

Momenteel zijn we in de hoofdstad van Mongolie (Ulaan Baatar), vanuit waar onze reis over 2 dagen voortzet richting Beijing. We slapen momenteel in UB Guesthouse (prima!) waar ook een heleboel reisbuddy's overnachten die we in de trein ontmoet hebben. Wordt dus een gezellige bedoeling!

De plannen voor China: - 1,5 dag trein richting Beijing, - 5 dagen Beijing, - trein richting Xi'an (Terracotta leger enislamitische wijken etc), - trein richting Jingshao (volgens mij haha.. Moeilijke namen

Tongue out
), - week liften en overnachtenzonder geldrichting Shanghai (1000 km), - 5 dagen Shanghai, - Vlucht naar Hongkong, - Ongeveer een week in Hongkong en daarna zien we wel weer verder.............................................................................................

We hopen dat alles in het koude kikkerlandje ook helemaal top gaat! In ieder geval alvast bedankt voor alle reacties, smsjes en emailtjes...

Hele dikke kus van Frank, Niels en Lotte

NIHAOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO EVERYBODY!!!!

P.s. De foto's volgen later!

Fanny

Ha poepies!
Ik lees dit allemaal in de vroege morgen vanuit mijn bedje. Zo raar dat hier alles gewoon zonder jullie doorgaat! Ik was benieuwd wat jullie zoal mee hadden gemaakt de afgelopen week, maar het is toch echt meer dan ik had verwacht! :) Super dat jullie zo'n avontuur beleven.
Tot de volgende blog! ;)
Heel veel liefs! x

Els de Bruin

Bij het lezen van jullie reisverslag was het net of ik er zelf bij was, dus op afstand geniet ik volop mee. Ik kijk uit naar jullie volgende verslag én.... foto's. Heel veel plezier!!!

Robbert-Jan

Hey iedereen,

Vet geweldig dat jullie al zoveel hebben meegemaakt en hebben gezien terwijl jullie nog maar een week weg zijn :p Ik ben zeer benieuwd wat jullie dan voor de rest nog allemaal nog gaan meemaken XD
Ik kom net uit de les (verschil moet er zijn ;)). Hier gaat alles gewoon z'n gangetje en het weer is erg Nederlands. Dus je mist niks :P haha!!

Geniet er volop van iig.,
RJ

Yolanda Effing

Hey wereldreizigers,

Zo te lezen is het echt een werelds gebeuren bij jullie. Super hoor. Geniet er maar met volle teugen van!

Groetjes van Yolanda en Herman

Niels

Hallo Lotte, Frank & Niels,

zoals zo veel berichten hier onder, wat leuk dat jullie al zo veel hebben meegemaakt in 1 week tijd.
Dus ik verwacht de komende week weer een verslagje;)

Nog goede reis verder.

Gr Niels

Carla

Ha globetrotters,
Tsjonge zeg, wat hebben jullie in korte tijd al veel gezien. en dan is dit pas een topje van de berg.
Ik ben heel benieuwd naar jullie verdere ervaringen.
Heeeeeeeeel veel plezier
gewenst vanuit een koud, droog en zonnig kikkerlandje.
Peter en Carla

tanteke van Teun

Ha, wereldreizigers, heb t verhaal al gelezen bij Teun,ik hoop dat alles volgens jullie plan mag verlopen.
Ik hoop jullie verhalen nog wel eens te lezen bij Teun of bij mijn computer.
Geniet er maar fijn van.

Hennie

als je dat allemaal leest word je jaloers....
leuk om te lezen.
Martijn is een goede vervanger voor Niels...goed ingewerkt.
geniet er van !!

Liesbeth

Heel mooi om jullie een beetje te volgen.
Ja wie zo reist kan veel verhalen vertellen en het lijkt me zo boeiend om zo allerlei mensen te ontmoeten.

Geniet ervan. Ik lees af en toe de verhalen.

Patries

Wow, wat leuk om te lezen wat jullie allemaal al beleefd hebben. En dat is al heel veel! Geniet er maar lekker van :D

X Patries

Matthieu van den Bosch

Mooie verhalen!

Het is jammer dat ik jullie vrijdag 29 oktober op de World EXPO in Shanghai ben misgelopen!!!

Ik was één van de 520.000 bezoekers die dag!