Deel 10: Home Sweet Home :)

I am back in town!!!
Afgelopen woensdagavond heb ik weer voet op Nederlandse bodem gezet na een fantastische trip naar de andere kant van de wereld.

Om al mijn trouwe meereizende fans hartelijk te danken voor alle leuke en lieve steun die jullie mij de afgelopen 7,5 maand hebben gegeven, trakteer ik jullie bij deze nogmaals op een laatste verhaal.

Het laatste verhaal eindigde een flinke tijd geleden in Azië. Na 6 maanden verlieten we Azië en trokken we naar ´the Pacific´ook wel bekend als het zogenoemde Oceanië. Voor het laatste stuk van onze reis stonden Australië, Nieuw-Zeeland en de Fiji eilanden op het programma.
De shock was groot bij aankomst in Australië! Sinds maanden weer terug in de Westerse beschaving :O Ongelofelijk! Het voelde eigenlijk vreemder als de stap naar Azië. Supermarkten waar echt weer alles verkrijgbaar was... Maar dan voor prijzen die we al in geen maanden meer gezien hadden. Simpele maaltijden en hostels waren gemiddeld 2 tot 3 keer zo duur als dat we gewend waren. Vanuit Cairns planden we onze 22-daagse trip door Australië. We begonnen met een snorkelexcursie naar het wereldberoemde Great Barrier Reef. Vissen en koraal, zo hadden we het nog nooit gezien op onze reis. We maakten op meerdere plekken een stop om hier en daar een uurtje de onderwaterwereld te ontdekken. Na een tijdje snorkelen besloten we even te genieten van het lekkere weer en lieten ons lekker ronddobberen rondom de boot. De wind was vrij sterk en de stroming had ons een stukje verder op richting open water gedreven. We genoten heerlijk van het zonnetje en er leek niks aan de hand. Opeens stond de reddingsboot voor ons om ons op te pikken. De man keek serieus en zei dat we beter snel in de boot klommen omdat het hier gevaarlijk was. We grapten en vroegen of hij ons voor de gek hield. Hij vroeg waar we vandaan kwamen en of we wisten dat we in het gebied van de toch enigszins gevaarlijke tijgerhaai als een lekker stuk vlees aan het dobberen waren. Hij verzocht 'The Dutchies' vriendelijk snel in te stappen en dus klommen we licht geschrokken toch maar in de boot. Omdat we beide aan dezelfde kant klommen kapseisde de boot nog half en viel onze redder in nood zelf nog bijna in het water. Haha! Nadat we even later een stuk verder zelf nog een echte haai gespot hadden, waren we overtuigd van het gevaar en blij nog te leven. Wij, als echte waterliefhebbers (NOT), verkozen toch maar het snorkelgebied dicht bij onze boot. Wat een avontuur weer...

Na deze trip regelden we in Cairns een aantal campers die we voor een verhuurbedrijf binnen enkele dagen terug moesten brengen naar de volgende stad. Voor een symbolisch huurbedrag van slecht $5,- per dag kregen we de meest luxe campers die normaal ongeveer het dertigvoudige kosten per dag. Met een nog een mooi bedrag benzinegeld vergoeding in de zak reden we als trotse koning/koningin in onze elitecamper Zuidwaarts in Australië langs de oostkust. Wat een genot!

Tijdens onze roadtrip langs de Australische oostkust trokken we van stad naar stad en kampeerde we er flink op los. We wisselden tijdens deze trip 3x van camper en genoten van juist de kleine dingen in Australië. Echt veel budget om in dit (naar verhouding met Azië) dure land als een luxe backpacker te leven hadden we niet, maar dit was voor ons totaal geen probleem! We weten inmiddels dat het toch juist de kleine dingen zijn die het doen.

Filmpje pakken in Cairns.
Heerlijke avondwandeling door Brisbane.
Midden in de nacht op een verlaten camping een douche crashen.
Ontbijtje doen op het strand van Surfers Paradise.
Surfpoging in Byron Bay (hippie town bij uitstek!).
Op 'cheaper Tuesday' pizza halen bij Domino's.

We maakten veel kilometers in korte tijd, maar genoten er op los en trokken steeds verder Zuidwaarts richting Sydney. Dit moest weer een momentje van rust worden, maar niets was minder waar... Een vriendin van Lotte studeerde in Sydney en liet ons kennis maken met het nachtleven daar. De sightseeing door Sydney die we gepland hadden voor de erop was daardoor ook erg zwaar! Maar ondanks dat zeer de moeite waard. Een prachtige stad met enorm veel mooie plekjes overal! Naast het wereldberoemde Opera House genoten van een heerlijke wandeltocht langs de mooie haven in de binnenstad en botanische tuinen. Daarnaast was Sydney voor mij een prachtige plek om mijn grote liefde te spotten. De straten waren gevuld met bolides van topniveau. Heerlijke Porsches, dikke BMW's en de machtige R32's en R36's scheurden regelmatig voorbij. (Alleen begrijpelijk voor echte kenners :P) WOW! Mag ik Sydney daarvoor even hartelijk danken!
Na een dagje Blue Mountains national park vlogen we naar Adelaide voor het laatste stuk. We reden door de ‘Outback' van Australië en via de ‘Great Ocean Road' kwamen we uiteindelijk uit in Melbourne. De laatste 2000 kilometer reden we in een Hyundai Getz. (De campers waren helaas niet beschikbaar, dus pech voor ons...) Maargoed, vervoer is vervoer, dus in deze uitvergrote broodtrommel op wielen reden we door de uitgestrekte binnenlanden van Australië. Werkelijk geen mens te bekennen. Dorpjes lagen soms meer dan 300 kilometer uit elkaar. Een volle tank was dus wel nodig voordat we verder reden. Het kon soms flink afkoelen daar down under, dus soms sliepen we in onze auto of in de tent ergens net buiten een dorpje. Hoogtepunt (of toppunt, net hoe het noemen wilt) was de overnachting in een dorpje van zo'n 200 inwoners. De tank was nagenoeg leeg en het was donker, dus geen mogelijkheden meer om op zoek te gaan naar benzine. In het dorpje was een public camping spot met toiletgebouw. Het was flink afgekoeld buiten en om onszelf maar weer op te vouwen in de auto slapen had ook niet echt onze voorkeur. Nadat we onze tanden hadden gepoetst in het toilet/douche gebouw ontdekte we de mega grote invalide douche/toilet combi... Het was er brandschoon (waarschijnlijk weinig invaliditeit in dat dorp te bekennen) en besloten onze tent hier op te zetten. Zo gezegd zo gedaan en een half uur later lagen we in onze slaapzakjes op de matjes in onze tent, opgezet in een invalidentoilet ergens down under. Hahaha. We hadden het niet meer van het lachen en hebben een heerlijke nacht geslapen.! Warm, droog en een privé toilet naast onze tent. Gratis en voor niets uiteraard. Wat wil je nog meer...?

Ondertussen hadden we ook afscheid genomen van onze reismaat Frank en na alle avonturen in Australië trokken Lotte en ik samen verder richting het fabelachtige Nieuw-Zeeland. Vanuit de hoofdstad Wellington reden we dwars over het Noordereiland richting Auckland. We reden van national park naar national park en beleefde de natuur van top tot teen. Halverwege stopten we in de kiwi hoofdstad van Nieuw-Zeeland, Te Puke. Wie kent het niet... We stopten bij een kwekerij waar ze jaarlijks 90% van de wereldwijde export produceren. Hier worden op jaarbasis zo'n 100 miljoen kratten kiwi's verwerkt naar 62 verschillende landen (voornamelijk Europa). We werden blij gemaakt met een tour door de kiwivelden en werden achteraf nog beloond met een proeverij van kiwi's en kiwi likeurtjes. Je kunt het zo gek niet bedenken toch...

Het Zuidereiland van Nieuw-Zeeland volgde. Vanuit het zwaar getroffen Christchurch maakten we een loop van 2000 kilometer. De chaos in Christchurch zelf was schokkend. De hele binnenstad is al sinds februari van dit jaar afgesloten voor iedereen. Huizen en gebouwen staan op instorten en er vinden nog dagelijks naschokken plaats. Zelf zijn we nog wakker gemaakt door een grote naschok van 5.4 op de schaal van Richter. Heel raar op dit van dichtbij mee te maken! Wel heel ernstig voor de lokale bevolking. Alles kwijt! Damn, dat gun je toch niemand...

We vervolgden onze trip via het Abel Tasman National park en via de Frans Joseph en Fox glacier kwamen we uit in Queenstown. Bekend om haar extreme sporten zoals skiën, wildwater raften en bungeejumpen. Sinds dag 1 van mijn reis heb ik al geroepen in Queenstown de hoogte en vetste bungeejump wil gaan maken.
En de tekst op de website liegt er niet om:
'De echte dare devils gaan voor de nieuwste aanwinst onder de bungee jumps: The Nevis Highwire. Boven de Nevis River is een kabel gespannen die 380 meter overbrugt waar een gondel aan bungelt. Op 134 meter hoogte. En daar kun jij vanaf springen met een snelheid van 128 km per uur! Hier heb je een vrije val van maar liefst 8.4 seconden. Dit is een van de hoogste bungee jumps ter wereld, dus als je durft...'

Dat leek me wel wat, dus boekte ik deze knaller als soort van afsluiting van mijn reis. Een heerlijke ervaring die ik nooit meer ga vergeten! De foto's die ik erbij heb gekregen zijn schrikbarend geweldig. Op het randje van een 134 meter diepe afgrond... En dan komt het water opeens wel heel dichtbij... Do I need say more???

Voordat we terug richting huis gingen wilden we nog even onze bruine huid bijkleuren en vlogen we voor onze laatste week van de reis naar de heerlijke Fiji eilanden. Vanuit Nadi boekten we een boottrip naar het tropische eiland Mana en naar Sonaisali island. Op Fiji besloten we voor de laatste keer alle facetten van het backpacken uit de kast te halen. In Nadi kozen we een goedkoop hostel waar we verbleven. Op het eiland Mana hebben een nachtje in onze tent geslapen en besloten de nacht erop onder een adembenemende sterrenhemel samen in een hangmat in slaap te vallen. Wat een heerlijk moment! :O Het laatste stukje budget dat we nog over hadden wilden we goed besteden en hadden daarom voor onze laatste 3 nachtjes een 5* resort uitgekozen. Even helemaal tot rust komen voordat we de halve wereldbol rond moeten voor onze terugvlucht.

Fiji was het einde van het avontuur en vanuit hier begon onze lange terugreis naar Nederland. Vanuit hier vlogen we terug naar Christchurch airport (4 uur). Na een overnachting op de luchthaven hadden we een driedubbele vlucht via Melbourne en Singapore naar Bangkok (14,5 uur). Tot onze grote ergernis is onze tas tijdens een van deze stopovers blijven hangen en dus niet in Bangkok aangekomen. Na flink stennis gemaakt te hebben bij de meest slechtste luchtvaartmaatschappij op aarde (Jetstar Tip: boek daar NOOIT een vlucht mee, want service kennen ze daar echt niet!) hebben we uiteindelijk zonder tas het vliegveld verlaten. De stopover in Bangkok was onze laatste kans op nog even optimaal van cheap Azië te profiteren en dat lieten we niet aan onze neus voorbij gaan. Ondanks dat we na alle commotie pas laat op de avond in Bangkok aankwamen, hebben we toch nog even flink wat kunnen rondshoppen daar. En daarbij onszelf nog even verwend met een uur heerlijke oliemassage! We waren zo goed als klaar om naar huis te gaan.. (Zonder tas!)

Niemand wist wanneer we naar huis zouden komen. Half mei had ik een paar keer geroepen, maar wilde het lekker vaag houden, zodat de verrassing des te groter zou zijn. Ik had het alleen Daan verteld, die me graag wilde ophalen in Dusseldorf. De vlucht van Bangkok naar Dusseldorf (12 uur) verliep goed en om iets over 7 in de avond stap ik samen met Lotte door de douane richting de uitgang.

Tja, als je mensen wil verrassen zijn er altijd een aantal mensen slimmer en wordt je teruggepakt met je eigen verrassing. Zo werd ik verblijd met niet alleen Daan, maar ook Fanny stond me op te wachten met onze gezamenlijke mascotte onder haar arm: Winnie de Pooh (A) Schattig! Goed, het ‘welkom thuis' gevoel was in ieder geval heerlijk!
We liepen de parkeergarage in en hier werd ik voor een tweede keer verrast doordat de taxi toch net iets anders was als ik in gedachte had. Een superdikke Audi A5 Cabrio stond te wachten... Bliep Bliep, in plaats van de oude vertrouwde (maar kleine) VW polo die in mijn zicht stond knipperde de lampen van een bloedmooie Audi :D De terugrit was één groot feest, zoals je misschien wel kan voorstellen :) Hartelijk dank voor mijn maat Daan! (de mafkees:P)

Nadat we de ouders van Lotte flink hadden verrast, werd het tijd om ze thuis maar eens flink op de kast te jagen. Zo rond de klok van 9 uur 's avonds kwam ik door de achterdeur binnen, waarna de gezichten binnen boekdelen spraken. Totaal in shock hadden ze mij nog niet verwacht en was de verrassing groot!
Wat een heerlijk moment! Geweldig. Na zo'n 7,5 maand eindelijk weer thuis. Oud en vertrouwd was het gevoel... Niet vreemd, maar wel enorm raar. Met een flinke reis van zo'n 30,5 uur in 2 dagen en dus een verkapte jetlag in de benen was het heerlijk om weer thuis op de bank te zitten.

Nou lieve mensen, hier eindigt het avontuur voor nu. Plannen voor nabije toekomst worden al weer gemaakt, maar hierover later vast meer.

Super Super Super bedankt voor alle lieve leuke en aardige reacties in de afgelopen 220 reisdagen. Het was me een waar genoegen jullie op de hoogte te houdenvan al mijn avonturen en belevenissen in de afgelopen maanden.

Hele dikke kus en tot snel allemaal!

Niels
@ Home again

P.S. Mijn tas is inmiddels gevonden in Singapore en zal binnenkort worden nagestuurd naar Nederland. Dus gelukkig kunnen alle stinkende kleren na 7,5 maand eindelijk weer eens fatsoenlijk gewassen worden. Haha!

Ter afsluiting heb ik een lijstje met leuke feitjes en weetjes gemaakt over de afgelopen reis:

Start: 04-10-2010
Eind: 11-05-2011
Duur: 220 dagen
Continenten: Azië en Oceanië
Landen bezocht: 17
Rusland, Mongolië, China, Hongkong, Macau, Nepal, India, Thailand, Laos, Vietnam, Cambodja, Maleisië, Singapore, Indonesië, Australië, Nieuw-Zeeland en Fiji.
Land langste gebleven: China (34 dagen)
Stad langste gebleven: Bangkok (14 dagen)

Vluchten: 18
Inentingen: 9
Visa: 22
Stempels in paspoort: 35

Afstand afgelegd home2home: 84.681 kilometer (De wereld rond is 40.000 kilometer)
- Waarvan per vliegtuig: 44.459 kilometer
- Waarvan per trein: 21.235 kilometer
- Waarvan per bus/boot/auto/scooter: 18.987 kilometer

Funny facts

Kiwi's: 118
Pizza's: 45
IJsjes: 121
Zonnebrillen gekocht: 3

Rijst/Noodle maaltijden: Te véél!
In aanraking geweest met politie/overheid/douane: 7

Duurste excursie: Tibet tour € 565,-
Gelezen boeken: 2
Nachten op airports geslapen: 9
Avondjes stappen: 18
Meest warme temperatuur: 40 graden (Zuid Thailand, Ko Phi Phi)
Meest koude temperatuur: -15 graden (Mount Everest base camp)
Hoogste plek: 5545 meter - Mount Everest base camp
Bezochte tempels: 38
Bijna dood ervaringen: 5
Verzonden smsjes: 43
Ontvangen smsjes: 86
Langst gereden afstand zonder gas te geven: 9,0 kilometer (berg af in Nieuw-Zeeland)
Favoriete dier op reis: Panda
Meest gestelde vraag op reis: 'Wat voor dag is het eigenlijk vandaag?'
Volgeschreven dagboekjes: 5
Gekochte nieuwe kledingstukken: 32
Wildplassen: Gemiddeld 1x per dag
Langste rit met openbaar vervoer: 48 uur van Chengdu naar Lhasa (China)
Aantal geslikte malariapillen: 25 (25 weken lang)

Extreme sporten:

- Muskietennet
- Paraplu
- EHBO pakketje

Bergtrekkingen: 4
- Maclehose trail (Hongkong)
- Mount Everest Base camp (Tibet, China)
- Anapurna Himalaya trekking (Nepal)
- Rinjani vulkaan trekking (Lombok, Indonesië)

Aantal keer ziekgeweest: 7
- Hoogteziekte (Tibet, China)
- Oorontsteking (Pattaya, Thailand)
- Ooglidontsteking (Miri, Borneo, Maleisië)
- Verkoudheidjes (4x)

- Smekkie
- Avonturier

BEDANKT ALLEMAAL!!!!!!

Patricia

Wat een geweldig, afsluitend verhaal! Ik vind het zo prachtig om te lezen hoe jij de hele wereld rondgereisd en heb erg genoten van je verhalen! Leuke facts op het einde haha!

Maar ik ben stiekem wel blij dat je terug bent!
Doen binnenkort een keertje afspreken om lekker bij te kletsen!!

X Patricia

Niels

Welkom terug in Nederland!!!

Fanny

Haha, slim zou ik 'm niet willen noemen. ;)
Love you!

Robbert-Jan

Fantastisch :P
We zullen snel een keer afspreken! Kan niet wachten om de foto's te zien.
Welkom terug XD

RJ

Irène Konings

Goed te horen dat jullie zonder "kleerscheuren" in weer het land zijn. Ik heb erg genoten van de verhalen, je hebt een leuke schrijfstijl.

Henk en Ingrid

Welkom terug in Overasselt en bedankt voor je leuke reisverhalen. We zullen ze missen!

Yolanda Effing

Fijn dat je weer heelhuids bent teruggekeerd in ons koude kikkerlandje.
Fijn ook dat je het zo geweldig hebt gehad al die maanden.
Fijn ook dat het zo goed verlopen is allemaal.
Fijn dat we een beetje met je mee mochten reizen d.m.v jou reisverhalen en foto's.
Deze belevenis pakken ze je nooooit meer af!!!

Agaath

Hoi Niels, wat heerlijk dat je zo'n mooi avontuur beleeft hebt. Ik heb genoten van je verslagen en foto's.
Wat kan een mens veel beleven in 220 dagen.
Liefs Agaath.